Monday 30 July 2012

minda ini mudah di pengaruhi

bagi aku minda ini mudah di pengaruh. oleh cerita-cerita yang di baca, di cerita di lihat dan sebagainya. walaupun perkara-perkara itu belum kita hadapi. selepas orang cerita atau sebagainya kita dah fikir macam-macam padahal kita tak hadapi lagi.

contohnya... orang kata add mt nie susah. pastu waktu kita belajar kita mesti fikir... 'susahnya add mt nie. patut lah orang kata susah'. erm...

kalau kita pandai berfikir dan pandai mengawal minda kita serta perasaan pasti tak mudah terpengaruh.

masalahnya orang macam aku ini. mudah terpengaruh juga oleh cerita tentang sesuatu perkara. kadang kala aku rasa menyampah tentang diri  aku terhadap perkara ini. kenapa aku tak buat dono je bila hadapi masalah ini. jangan terlalu terpengaruh. erm.. kadang kala aku rasa tak adil  terhadap perkara itu walaupun perkara itu sebenarnya betul. biasalah manusia pelbagai ragam. manusia bukan sempurna seperti kita mahukan kerana kita pon bukan sempurna.

jadi kenapa kita mempunyai permintaan yang tinggi terhadap perkara itu sedangkan kita juga tidak mempunyai kesempurnaan yang kita minta.



0 comments:

Post a Comment